onder aan de berg

20 september 2012 - Ponferrada, Spanje

Nou, daar ben ik dan weer, onderaan de berg. Het ging 8 km steil naar beneden en daarna nog 8 door een voorstad van Ponferrada. Het 1e stuk was prachtig, heb genoten, en ergens lekker lang koffie zitten drinken! Maar het 2e stuk duurde lang en was saai. Omdat het omlaag lopen er inspannend was houd ik het in Ponferrada voor gezien. Ik was net na 12.00 bij de herberg, maar die zou pas om 14.00 open gaan. Er waren al wel bekenden en we konden de douchen en de wasbak voor de kleren al wel gebruiken. Had dus in no-time mn huishoudelijke klusjes gedaan...

Daarna rustig gewacht tot de deur, om 14.30! openging. Inmiddels stond er een rij van hier tot ´Santiago´... Dringen om in te schrjven, ze hadden beter nummertjes kunnen geven! Heb een bedje in een kamer van 6, met een bekende, gezellig.

Morgen moeten we hier al om 7.30 allemaal weg zijn... dan word het pas net licht! Hoewel het moeilijk is om later te vertrekken als mensen al vanaf 5.30 op je kamer/slaapzaal aan het vertrekken zijn.

Zometeen de stad verkennen, jammer dat de winkels pas laat opengaan, er is nu geen bedrijvigheid. Na 17.00 komen de spanjaarden en hun kinderen uit hun schuilplaatsen en dan word het wel drukker.

Het eten van een pelgrim:

Ontbijt; een yoghurtje op de rand van het bed, evt met banaan. als er een ontbijt geserveerd wordt, dan is er toast met thee..

Tijdens het wandelen; hopelijk na 1- 1,5 uur een cafe con leche, banaan, gedroogde abrikozen, koekjes, bocadillo, een stuk kaas, worst enzovoort.

Lunch; een salade of pasta of alweer een bocadillo

Diner; pelgrims menu, bestaande uit soep of salade, kip, beef of vis met patatas bravas en een flan of yoghurtje als toetje. Soms is er meer variatie of neem ik iets anders als dat kan, pizza bijvoorbeeld, of het plaatselijke stoofvlees.

1. Juanita:
    20 september 2012
    Wat zul jij straks genieten van een "gewone" maaltijd en een heerlijke kamer voor jezelf alleen. En die heb je dan zeker ook verdiend. Dat het daar zo druk is?? Hier gaat alles gewoon zijn gangetje en is het frisjes buiten.
    Heel veel succes verder en tot gauw op internet, ;-)

groetjes juanita
  2. Jolande:
    20 september 2012
    Het eten van een pelgrim klinkt zo slecht nog niet!! En heerlijk dat je elke dag aan kunt schuiven. Lijkt me toch wel fijn.
    Je wordt daar vanzelf wel een ochtendmens, elke dat vroeg uit de veren en op pad. Dat wordt straks iedere dag instralen voor jou.
    Leuk om je verhalen te lezen en wie weet volgen er door dit lezen nog meer pelgrims!
  3. Thea:
    20 september 2012
    We denken altijd dat naar boven lastiger is dan naar beneden lopen, maar het blijkt dus weer dat naar beneden ook niet vanzelf gaat. Hoe is 't met je kleur, ben je nou echt bruin?
    Super dat je al zover gekomen bent en fijn dat wij mogen mee genieten.
  4. Fanneke:
    20 september 2012
    Is het erg vermoeiend? Of kun je genoeg rusten en zo helemaal bijkomen? Wij zijn lekker aan het uitrusten op het werk. Echt niet druk. Succes en ik vind het echt geweldig wat je doet.
    Veel plezier nog.
    Gr Fanneke
  5. Frenky:
    20 september 2012
    Als ik zo je reisverslag lees, denk ik dat je een geweldig leuke,mooie maar vermoeiende reis maakt.Ik ben nu al vreselijk benieuwd naar het geweldige mooi en dikke foto-album wat je hiervan gaat maken.
    Tenminste, als je nog zin hebt om terug te komen........
  6. Lienne:
    20 september 2012
    Wat een geweldige prestatie alweer. En mooie foto's! Fijn dat je er zo van geniet. Succes met de volgende etappe.
    grpetjes, Lienne
  7. Ans:
    20 september 2012
    Leuk dat je zo steeds bekende tegen komt, dat worden er natuurlijk ook steeds meer. Morgen vroeg uit de veren is niet zo heel erg denk
    ik, voor een ochtendmens als jij. Fijn dat je het ritme van de dag hebt gevonden.
    Succes morgen.
  8. Joke:
    20 september 2012
    lekker eten Rian je moet natuurlijk wel goed eten als je zoveel verbrand met al die km.groetjes
  9. Hetty:
    20 september 2012
    Klinkt wel enthousiast. Volgens mij geniet je met de dag meer. Het vertrouwen dat je mensen, en inmiddels bekende mensen, tegenkomt stelt toch wel gerust. En alleen is ook weleens fijn. Succes morgen en veel lekker weer want hier is het fris.
  10. Nathalie:
    21 september 2012
    Hey Rian,

Je bent goed bezig om die "mentale last" goed voor te blijven!
    Al is het misschien geen goed teken dat je je RT collega's nu al mist...
    Maar ja, dat krijg je met al die internet reacties! Wij zijn dol op leuke internetpagina's/blogs ;-)

Ik heb even "bocadillo" gegoogled...mmmm, lekker hoor.
    Lekker van genieten nu, voor je het weet moet je het weer met een gewone boterham met kaas doen.

Veel succes met de volgende etappes!
    Groetjes, Nathalie.
  11. Nathalie:
    21 september 2012
    PS.
    Dat is toch niet jou hoedje hè, op foto 0190?!????